Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaa Kiinan sosiaaliseen mediaan

Artikkeli julkaistu
29.05.2016 klo 08:38
Arkistointipäiväys
Vastuullisuus
Finavia avasi Helsinki-Vantaan lentoasemalle profiilisivun Sina Weiboon, joka on suosituimpia sosiaalisen median palveluita Kiinassa.

Matkustajamäärät Aasiasta kasvavat Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja erityisesti kiinalaiset ovat kuluvana vuonna Finavian fokuksessa. Helsinki-Vantaan tunnettuuden edistämiseksi Kiinassa Finavia avasi lentoasemalle sivun Weiboon, joka muistuttaa monilta osin yhteisöpalvelu Facebookia.

Kanava-avaus Kiinan sosiaalisessa mediassa on osa kiinalaismatkustajille suunnattua markkinointiviestintää.

– Tavoitteenamme on kasvattaa Helsinki-Vantaan kautta kulkevaa Euroopan ja Aasian välistä liikennettä. Parhaimmillaan pääsemme Weibon kautta kasvattamaan Helsinki-Vantaan tunnettuutta ja vaikuttamaan Eurooppaan matkaavien reittivalintaan, sanoo Finavian markkinointijohtaja Katja Siberg.

Weibossa Finavia tuo esiin erityisesti Helsinki-Vantaan palveluita ja lentoyhteyksiä, mutta myös Helsinkiä ja Suomea kohteena. Suurimmat markkinointi- ja tiedotuskampanjat, kuten esimerkiksi Match Made in HEL näkyvät myös kanavan sisällöissä.

Weibossa on noin 175 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Helsinki-Vantaa löytyy Weibosta osoitteessa www.weibo.com/helsinkiairport.

– Weibon kautta saamme suoran yhteyden kiinalaisiin matkustajiin ennen matkaa ja pääsemme kertomaan lentoaseman palveluista ja sujuvasta koneenvaihdosta. Kiinassa meiltä on tähän asti puuttunut oma väylä hehkuttaa sujuvaa kenttäämme, mutta nyt saamme hyvän lisän sosiaalisen median kanavapalettiimme, kertoo Finavian sosiaalisesta mediasta vastaava viestinnän asiantuntija Markus Haapamäki.

Tuotteiden tarinat kiinnostavat

Kiinalaiset hakevat lentoasemalta elämyksiä ja he kuluttavat mielellään rahaa palveluihin ja ostoksiin. Tästä syystä kaupallista tarjontaa on hyvä tuoda esille ennen matkaa Suomeen.

– Kiinalaisia kiinnostavat isojen brändien lisäksi paikalliset tuotteet. Niiden kohdalla on tärkeää pystyä viestimään mikä on tuotteen tausta tai tarina, sanoo matkustajatutkimuksista vastaava Petra Merikanto Finaviasta.

Helsinki-Vantaalla on jo panostettu kiinankieliseen palveluun: kentällä on kiinaa puhuvia oppaita ja monet opasteet on käännetty kiinaksi. Helsinki Airport -mobiilisovellus ja Finavian nettisivut ovat samaten saatavilla kiinaksi. Keväällä puolestaan kaupallisten toimijoiden työntekijät ovat saaneet koulutusta Kiinan kulttuurista ja kiinalaisasiakkaiden odotuksista.

Kiina-yhteyksiä luodaan myös yhtiötasolla: Finavia tiivisti yhteistyötään kiinalaisen Capital Airports Holding Companyn kanssa tammikuussa. Yhteistyösopimuksen ansiosta Helsinki-Vantaa ja Pekingin lentoasema ovat nykyisin sisarlentoasemia.

Lisäksi Pekingissä järjestettiin toukokuussa Helsingin ja Pekingin kymmenvuotista ystävyyskaupunkisuhdetta juhlistava Moi Helsinki -tapahtuma. Finavia oli tapahtumassa Visit Finlandin kumppanina.

www.weibo.com/helsinkiairport
www.twitter.com/helsinkiairport
www.facebook.com/helsinkiairport
www.instagram.com/helsinkiairport
www.vk.com/helsinkiairport
www.youtube.com/flyviahelsinki