Helsinki-Vantaan lähtevistä matkustajista voi erottaa yhden asiakassegmentin, joka on avittanut viime vuosina lentoaseman myyntiluvut nousukiitoon.
Finavian asiakastutkimus osoittaa, että kiinalaiset turistit ovat kentän suurimpia kuluttajia, kannoillaan venäläiset ja intialaiset matkailijat.
“Kiinalaisten matkustajien virta Suomeen on kasvanut, mikä näkyy selvästi kentän ostostilastoissa. Shoppailu, erityisesti tax free -ostosten tekeminen, on useille kiinalaisille tärkeä tapa viettää aikaa kentällä”, kertoo asiakasnäkemysvastaava Petra Merikanto Finavialta.
Helsinki-Vantaalla vieraili vuonna 2015 yli 293 000 kiinalaista, jotka käyttivät kentällä yhteensä 16,6 miljoonaa euroa. Kiinalaisten kävijöiden määrä nousi sadallatuhannella matkustajalla vuodesta 2014. Yli puolet (56 %) oli ensi kertaa Helsinki-Vantaalla.
Merikannon mukaan suosituimpia tuoteryhmiä kiinalaisten turistien keskuudessa ovat hajuvedet, kosmetiikka ja suklaa. Asiakastutkimus kertoo myös, että Kiinasta tulevat turistit ostavat tax free -tuotteita sekä omiin tarpeisiinsa että pyynnöstä ystävilleen. Tunne siitä, että on tehnyt hyvän kaupan, on ostoskokemuksessa tärkeä.
Kiinalaisturistien ostoshuuma yltyy lentokentillä muun muassa siksi, että Kiinassa tuontituotteiden hinnat kipuavat usein kaksinkertaisiksi Eurooppaan verrattuna. Lisäksi lentokentältä ostetun luksustuotteen aitouteen on helpompi luottaa.
Kiinalaisten nousu tärkeäksi kuluttajaryhmäksi Helsinki-Vantaalla on osa laajempaa globaalia trendiä. Global Bluen tax-free-markkinoita koskevassa raportissa verottoman kulutuksen kansainvälinen kasvu vuonna 2015 oli ennen kaikkea kiinalaisten ansiota.
Seuraavan viiden vuoden aikana kiinalaisten matkailijoiden ostovoiman uskotaan yhä kasvattavan merkitystään, ennustaa China Luxury Advisors ja Fung Business Intelligencen raportti vuodelta 2015.
Lue lisää kentän palveluista.