Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan lentoasemalla esteetön liikkuminen on entistä helpompaa

Artikkeli julkaistu
25.08.2022 klo 07:55
avustettava matkustaja Finavian palveluneuvojan kanssa
Matkustus
Finavia on ottanut erityisryhmien tarpeet huomioon terminaaliuudistuksessaan. Uuden terminaalin esteettömyys on varmistettu yhdessä vammaisjärjestöjen kanssa.

Helsinki-Vantaan kesällä 2023 päättyvässä kehitysohjelmassa on ajateltu jokaista matkustajaa. Siksi myös esteettömyysratkaisut ovat olleet kehitysohjelmassa suuressa roolissa.

– Kaikilla täytyy olla tasavertainen mahdollisuus matkustaa. Hyvät esteettömyysratkaisut ovat erityisryhmille tärkeitä, mutta palvelevat kaikkia matkustajia, sanoo Finavian matkustajapalveluyksikön päällikkö Hanna Hämäläinen.

Helsinki-Vantaan kautta matkustaa vuosittain kymmeniätuhansia matkustajia, joilla on rajoitteita liikuntakyvyssä, näössä tai kuulossa, tai muuten esimerkiksi korkean iän vuoksi tarvitsevat avustusta.

– Uusi terminaali on suunniteltu niin, että liikkuminen on jokaiselle matkustajalle mahdollisimman helppoa. Etäisyydet on pidetty mahdollisimman lyhyinä, kaikkialle pääsee pyörätuolilla tai muun apuvälineen kanssa, ohjeistukset ovat selkeitä ja julkisiin kulkuvälineisiin on erityisen helppo päästä terminaalista, sanoo Finavian avustamispalveluista vastaava palvelupäällikkö Nina Vainioranta.

Finavia tarjoaa vammaisille ja liikuntarajoitteisille matkustajille palveluja ja avustusta heidän tarpeidensa mukaan.

– Työntekijämme pitävät huolen, että matkustaja pääsee lennolle tai lennolta pois ja seuraavaan kulkuvälineeseen. Käytännössä tämä voi tarkoittaa avustusta esimerkiksi pyörätuolin kanssa tai lentokoneeseen nousemisessa.

Terminaaliuudistuksen myötä Finavia avasi uuden avustamispalvelupisteen Helsinki-Vantaan lähtöaulaan. Lisäksi lentoasemalta löytyy avustamispalveluiden kutsupisteitä terminaalin edestä, juna-asemalta, bussiterminaalista sekä parkkihalleista. Pisteillä asiakas saa yhteyden työntekijöihin, jotka järjestävät hänelle tarvittavaa apua.

Avustamispalvelut ovat lentoasemalla käytössä ympäri vuorokauden. Finavia suosittelee, että avustusta tarvitseva matkustaja ilmoittaa tarpeistaan etukäteen.

– Kun matkustaja ilmoittaa etukäteen tulostaan ja avuntarpeestaan suoraan meille tai lentoyhtiölle, pystymme vastaamaan hänen tarpeisiinsa nopeammin.

Vammaisjärjestöt mukana suunnittelutyössä

Yhteistyössä lentoyhtiöiden, viranomaisten ja vammaisjärjestöjen kanssa Finavia on pitänyt huolen, että avustamispalvelujen laatu ja lentoaseman esteettömyys on otettu terminaaliuudistuksessa huomioon.

– Vammaisneuvoston edustajat kommentoivat terminaaliuudistuksen suunnitelmia ennen niiden toteutusta. Niin sanotun virtuaalisafarin kautta pystyimme katsomaan yhdessä, miten kaikki tulisi toimimaan. Palautteen perusteella teimme lopullisiin suunnitelmiin tärkeitä parannuksia.

Avustamispalveluiden lisäksi Helsinki-Vantaan esteettömyyteen tehtiin runsaasti parannuksia.

– Asiakashissit sekä terminaalin opasteet palvelevat nyt erityisen hyvin näkövammaisia matkustajia. Terminaalista löytyy nykyään entistä enemmän esteettömiä palvelutiskejä, joissa on induktiosilmukat huonokuuloisia matkustajia varten. Myös invavessojen määrää on lisätty.

Tavoitteena yhdenvertainen yksinkertaisuus

Finavia pyrkii jatkuvasti parantamaan tarjoamiaan avustamispalveluita asiakaspalautteiden ja havaintojen pohjalta.

– Seuraamme jatkuvasti matkustajamääriä ja sitä, mistä kohteista avustettavia matkustajia eniten saapuu. Esimerkiksi konepaikoituksella pystymme vaikuttamaan siihen, että heillä on mahdollisimman lyhyet etäisyydet kaikkialle.

Myös avustamispalveluiden tavoite on selkeä.

– Haluamme, että lentomatkustaminen on yhtä yksinkertaista ja helppoa jokaiselle matkustajallemme.