Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan uudistuneet lähtöselvityspalvelut testissä

Artikkeli julkaistu
15.02.2022 klo 18:06
Testauksessa käytettävät laukut.
Matkustus
Finavia testasi alkuviikosta Helsinki-Vantaan terminaali 2:n uudistuvia lähtöselvityspalveluita koematkustajilla. Haaga-Helian matkailuopiskelijat eläytyivät tilanteessa matkustajan asemaan. Lentoyhtiöt, huolintayhtiöt ja Finavia saivat arvokasta tietoa ja palautetta uusista prosesseista.

─ Laajennusalueen lähtöselvitystä on tähän mennessä testattu pala palalta. Nyt näemme, miten kokonaisuus toimii ja miltä palvelu tuntuu matkustajan näkökulmasta. Mukana on paljon ihmisiä, kun huolintayhtiöt ja lentoyhtiöt osallistuivat myös testaukseen, kertoo Helsinki-Vantaan projektipäällikkö Jenni Koskinen Finaviasta.

Toimintoja testataan, jotta kaikki menisi mahdollisimman sujuvasti, kun tilat avataan keväällä matkustajakäyttöön.

Haaga-Helian opiskelijat lähtivät testipäivään mukaan innoissaan. He saivat Finavialta matkalaukut, uudet nimet ja boarding passit, joiden kanssa he asioivat lähtöselvitystiskillä.

Asiakas lähtöselvityksessä.

Louisa Lindström asioi lähtöselvityksessä.

Kansainvälisen matkailun opiskelijalle turkulaiselle Hasen Al-Juranille päivä oli kiva kokemus. Hän osallistui ensimmäistä kertaa lentoaseman toimintojen testaukseen.

─ Olen kiinnostunut lentokentistä ja matkustamisesta. On mielenkiintoista nähdä, mitä tehdään.

Al-Juran on ehtinyt jo matkustaa Helsinki-Vantaan uuden laajennusosan kautta Pariisiin ja Osloon, mutta ehti nyt vasta tutustua tiloihin kunnolla.

Opiskelijat Helsinki-Vantaalla testilaukkujen vieressä.

Opiskelijat saivat kukin uudet nimet, kohdemaat ja testilaukut.

Opiskelijavaihdossa Haaga-Helian Haagan kampuksella ovat Kristina Slavikova, Keisha Shareen Oliveira ja Tiana De Sousa ovat kiinnostuneet valmistuttuaan työskentelemään lentoyhtiöissä ja lentoasemilla. Helsinki-Vantaalla he arvostavat sujuvaa lentoasemaa, jossa on lyhyet kävelymatkat.

─ Hyvä, moderni ja innovatiivinen, Oliveira summaa.

Testipäivänä heidän kohdalleen osui muutama pulmallinen tilanne, kun matkalaukut eivät lähteneetkään oletetusti.

Juuri tällaiset tilanteet ovat syitä, miksi Finavia järjestää testipäiviä. Päivän jälkeen tilanteet tarkistetaan ja mahdolliset ongelmat korjataan.

─ Tänään on tullut hyviä havaintoja, joita emme ole huomanneet aiemmin. Saimme arvokasta tietoa asiakasnäkökulmasta, toteaa Finavian Koskinen.