– Finavia har fått utmärkt feedback om hygienen och hälsosäkerheten på Helsingfors-Vanda flygplats i internationella studier. Kones teknik gör det ännu enklare att upprätthålla en hög hygiennivå i enlighet med våra krav, säger Sami Kiiskinen, utvecklingschef på Helsingfors-Vanda flygplats på Finavia.
Kones rengöringsutrustning avlägsnar bakterier och virus från ledstängernas ytor med rengöringsmedel och UVC-teknik. Fast smuts avlägsnas från ledstängernas yta före UVC-desinfektionen.
– Desinfektionsutrustningen kan användas direkt, eftersom den nya terminalen har nästan 400 meter ledstång i rulltrapporna, säger Kiiskinen.
Samtidigt kommer Finavia att införa Kone luftrenare i hissarna i utbyggnadsdelen. De tar bort bakterier, virus och damm från luften. Luftreningstekniken utvecklades ursprungligen av USA:s myndighet för rymdfart och rymdforskning NASA och renar luften inne i rymdfarkoster.
– Kones mål är att göra det säkrare och hälsosammare att röra sig i byggnader och städer. Lösningarna för utbyggnaden av den nya terminal 2 på Helsingfors-Vanda flygplats fungerar som en modell för lättanvända hälsolösningar i en tid då hygienen är ytterst viktig, säger Kone Hissit Oy:s regiondirektör för södra Finland Kati Tuulenmäki.
Ny teknik är en del av Finavias långsiktiga utveckling
I internationella jämförelser har Helsingfors-Vanda flygplats fått bra betyg från passagerarna för renlighet och hygien i över 20 år. Finavias höga kvalitetsnivå har också noterats under coronavirusperioden. Helsingfors-Vanda flygplats tilldelades år 2020 pris som den bästa europeiska flygplatsen i sin storleksklass. Dessutom fick Finavia en särskild utmärkelse för aktiva och goda hälsosäkerhetsåtgärder.
– Under lång tid har vi utvecklat olika metoder och tekniker tillsammans med våra samarbetspartners. Därför har införandet av ny teknik gått bra. Vi har tagit hand om den effektiverade renhållningen i terminalerna under hela pandemin, dvs. i nästan två år, säger Kiiskinen.
En annan aspekt av hälsosäkerheten är utvecklingen av kontaktlös rörlighet.
– Vi har anpassat våra verksamhetsmetoder och utnyttjar teknik som kan minska den fysiska kontakten i kundtjänstsituationer och vid förflyttning runt terminalen.
Läs mer