Helsinki-Vantaan lentoasema vietti 10. heinäkuuta 64-vuotissynttäreitään. Merkkipäivän kunniaksi Finavia julkaisee kolmiosaisen, Muistojen siivillä –juttusarjan, jossa kerrotaan vanhojen kuvien kautta kentän historiasta.
Osa 1: Kentän aukeaminen ja ensimmäiset vuosikymmenet
kuva: Finavia /Juho Hirvonen:
Vaikka Helsinkiin oli kaavailtu uutta kenttää jo läpi 1940-luvun, uuden lentoaseman rakentaminen alkoi vasta vuonna 1950. Tarvittavan sysäyksen antoivat lopulta vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaiset. Vaikka kentän rakentaminen oli 1950-luvun alun Suomessa aikansa modernein projekti, tehtiin osa työstä edelleen hevosvoimalla.
Ensimmäinen puinen terminaalirakennus pystytettiin kolmessa viikossa. Sitä kutsuttiin aikanaan – varsin liikuttavasti kokoonsa nähden – makaavaksi pilvenpiirtäjäksi.
Kuva: Suomen Ilmailumuseo.
Reilu pari viikkoa kentän avaamisen jälkeen, kesäkuun 26. 1952 tehtiin suomalaista ilmailuhistoriaa, kun ensimmäiset koneet – Aeron (nykyinen Finnair) DC-3-alukset Tiira ja Lokki – laskeutuivat Helsinki-Vantaalle.
Olympialaisten vieraina kävi arvovaltaisia vieraita, muun muassa Iso-Britannian Prinssi Philip. Kun kuninkaallinen kävijä poistui Suomesta suihkujetillä, saapui Helsinki-Vantaalle tuhansien suomalaisten joukko saattaman prinssin matkaan.
Olympialaisten lisäksi uusi kenttä sai ylpeänä vastaanottaa vastavalitun Miss Universum Armi Kuuselan, nostattaen huumaantuneiden suomalaisfanien tunnelmaa entisestään. Aikalaishuhut kertovat, että kenttärakennuksen katon pelättiin romahtavan fanilauman seistessä sen päällä tervehtimässä kotiin palaavaa kaunotarta.
Ennen Follow-me-autojen yleistymistä lentokentän marshallerit ohjasivat koneet pysäköintipaikoille polkupyörän päältä.
Kuva: Erkki Kivikero.
Vanhan ajan marsalkan Follow me –auto.
Kuva: Erkki Kivikero.
Suuri lentokonehalli eli hangari pystytettiin vuonna 1956, sen etuseinää tuki kaksi 75-metristä kaarta. Halliin mahtui kaiken kaikkiaan 12–13 keskikokoista lentokonetta, toisin sanoen koko Suomen siviili-ilmailun sen aikainen lentolaivasto.
Lentokenttä vuonna 1965, ennen kuin uuden terminaalin rakennustyöt aloitettiin. Etualalla lennonjohtotorni, joka valmistui myös 1952 vuoden olympialaisiin.
Kuva: Ilmakuva Salminen, Helsingin kaupunginmuseo.
Lentäjien tiedotuspalaveri Helsinki-Vantaalla 1960-luvulla.