”Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan paras lentoasema. Meidät tunnetaan siitä, että kehitämme lentoasemaa jatkuvasti ja teemme lujasti yhdessä töitä kumppaneidemme kanssa, jotta lentomatkustajien asiakaskokemus olisi mahdollisimman mutkaton ja mieleenpainuva. Vuonna 2018 lentoasemallamme vierailee 20 miljoonaa matkustajaa. Kun matkustajamäärän kasvun odotetaan jatkuvan, Helsinki-Vantaan kansainvälinen asiakaskunta tarjoaa mielenkiintoisen kohderyhmän mille tahansa kaupalliselle toimijalle”, kertoo Finavian kaupallinen johtaja Elena Stenholm.
Finavialla on Helsinki-Vantaalla käynnissä miljardin euron kehitysohjelma. Terminaalien pinta-ala kasvaa 45 prosenttia ja laajenee yhteensä 103 000 neliömetriä. Ohjelman avulla Finavia valmistautuu palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa vuonna 2030.
Julkinen kilpailutus kattaa 13 liiketilaa, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on 1 081 neliömetriä. Liiketiloista 12 on uusia, ja ne sijaitsevat Helsinki-Vantaan uudessa kaukolentojen eli non-Schengen-liikennettä palvelevassa T2-terminaalin osassa. Yksi liiketiloista sijaitsee nykyisessä Euroopan- ja kotimaanlentojen terminaalissa eli Schengen-alueella. Liiketilojen kilpailutus järjestetään kolmessa kategoriassa:
- 5 luksustuotteiden vähittäiskaupan liiketilaa, yhteensä 507 m²
- 4 laatutuotteiden vähittäiskaupan liiketilaa, yhteensä 243 m²
- 4 ravintolatoiminnan liiketilaa, yhteensä 331 m²
Luksus- ja laatutuotteisiin luetaan kuuluvaksi esimerkiksi korut, kellot, aurinkolasit, nahkatuotteet ja muotivaatteet. Laatutuotteiden kauppojen on tarkoitus avata ovensa kesän–syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana ja luksustuotteiden keväällä 2020 ja keväällä 2021 myymälän sijainnin mukaan.
Ravintolatoiminnalle varattuihin liiketiloihin kilpailutuksessa haetaan smoothie-baaria, hienostunutta teehuonetta, samppanjabaaria ja kahvilaa. Yksiköt aukeavat syksyllä 2019, keväällä 2020 ja kesällä 2021.
”Helsinki-Vantaan lentoaseman kaikkien kaupallisten palveluiden perustana on korkea laatu, monipuolinen valikoima ja huipputason yksilöllinen asiakaspalvelu. Kansainvälisenä lentoasemana kiinnitämme paljon huomiota eri kansallisuuksia edustavien matkustajien tarpeisiin ja mieltymyksiin. Tämä pätee erityisesti kaukolentojen eli non-Schengen-terminaalin laajennukseen ja sen nopeasti kasvavaan aasialaiseen ja eurooppalaiseen matkustajakuntaan. Lisäksi haluamme tilojen ilmentävän paikallisuutta, mikä näkyy selvästi tulevassa tarjonnassa sekä visuaalisissa, digitaalisissa ja konseptiratkaisuissa”, kertoo Stenholm.
Kilpailutus on suurin Helsinki-Vantaan non-Schengen-terminaalin rakenteilla olevien liiketilojen kilpailutus. Kilpailutusilmoitus julkaistiin 18.6.2018 Suomen julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMAssa sekä EU:n virallisessa hankintailmoitusten verkko-osio TED:ssä (Tenders Electronic Daily).