Lentoemännän tai stuertin työhön liitetään usein tietynlaista glamouria, sillä moni unelmoi siitä, että voisi matkustaa työkseen. Matkailun hohdokkuus on kuitenkin vain pieni osa matkustamohenkilökunnan työtä taivaalla.
Finnairin matkustamohenkilökunnasta vastaavan johtajan Viivi Nymanin mukaan lentoemännän tai stuertin tärkein tehtävä on varmistaa, että matkustajat ovat turvassa kaikissa tilanteissa ja että he noudattavat turvallisuusmääräyksiä.
– Matkustamohenkilökunta varmistaa myös, että Finnairin "Unique Nordic Experience" –vision mukainen asiakaslupaus lunastetaan. Tehtävämme on taata, että asiakkaat saapuvat perille kohteeseen rentoutuneina ja että he haluavat lentää kanssamme uudestaan, Nyman sanoo.
Viivi Nyman kertoo, mitä ominaisuuksia lentoemännältä tai stuertilta vaaditaan ja millaisia väärinkäsityksiä työhön usein liittyy.
Mitkä ovat keskeiset vaatimukset lentoemännäksi pyrkivälle?
– Työskentely matkustamossa vaatii vahvaa asiakaspalveluhenkeä, tilannetajua, hyviä vuorovaikutustaitoja, sopeutumiskykyä, yhteishenkeä, joustavuutta ja oma-aloitteisuutta. Jos sinulla on lisäksi pilkettä silmäkulmassa ja aidon myönteinen asenne elämää kohtaan, saatat olla juuri sopiva henkilö tehtävään.
Millaisen koulutuksen matkustamohenkilökunta käy läpi? Kuinka kauan kestää, ennen kuin pääsee ensimmäiselle lennolle?
– Läpäistyäsi Finnairin rekrytointiprosessin saat kutsun Finnair Flight Academyn koulutukseen. Peruskurssi uusille lentoemännille ja stuerteille kestää kahdeksan viikkoa.
– Kurssin turvallisuus- ja ensiapuaiheet ovat sisällöltään ilmailuviranomaisen määrittelemiä, ja ne muodostavat ammattiosaamisemme kivijalan. Lisäksi kurssilla käsitellään palveluviestintää ja kulttuurintuntemusta sekä Finnairin visiota ja hyvän asiakaspalvelun periaatteita.
– Kurssin jälkeen sinulla on lentoemännän tai stuertin perusvalmiudet. Urasi aikana osallistut vuosittain täydentäviin turvallisuus- ja palvelukoulutuksiin.
Liittyykö työhön sellaisia yllättäviä piirteitä, joista hakijat ja suuri yleisö eivät tiedä?
– Työ on luonteeltaan monella tapaa epäsäännöllistä. Työvuorot ajoittuvat eri viikonpäiviin ja kellonaikoihin ja suuntautuvat eri puolille maailmaa. Etenkin alkuun saatat joutua työskentelemään juhlapyhinä, kuten jouluna ja juhannuksena. Työhön sisältyy myös varallaolovuoroja, jolloin töihin on pystyttävä tulemaan tunnin varoitusajalla. Kokoaikaisten työntekijöiden tunnit ovat keskimäärin 110 tuntia kuukaudessa.
– Sinun tulee olla joukkuepelaaja, joten sosiaaliset taidot tulevat tarpeeseen. Työskentelet monien eri sidosryhmien ja eri kulttuurien edustajien kanssa.
Millaisia väärinkäsityksiä matkustamossa työskentelyyn liittyy?
– Matkustamohenkilökunnan työn näkyvimpiä osia ovat ehkä turvademot ja matkustajien palveleminen, mutta heidän tärkein velvollisuutensa on kuitenkin turvallisuuden varmistaminen.
– Finnairin lentoemäntä tai stuertti kohtaa vuosittain yli 20 000 asiakasta. He ovatkin siis todellisia asiakaspalvelun ammattilaisia!
Millaisia ominaisuuksia Finnair vaatii lentoemännäksi tai stuertiksi haluavalta?
-
Ylioppilas- tai muu toisen asteen tutkintotodistus
-
Kokemusta asiakaspalvelutyöstä
-
Sujuvaa englannin kielen taitoa vaaditaan, sujuvaa suomen kielen taitoa pidetään korkeassa arvossa, ja muiden kielten osaaminen on eduksi.
-
Kyky ja halu ymmärtää ja noudattaa ohjeita
-
Hakijan tulee olla vähintään 160 cm pitkä
-
Normaali värinäkö, kaukonäköä korkeintaan 0,7 (molempia silmiä käyttäen, silmälaseilla tai ilman)
-
Normaali kuulo
-
Pystyttävä uimaan vähintään 50 metriä
-
Hyvä terveydentila (vähintään EASA Part Med Cabin Crew -määräysten ja Finnairin määräysten mukainen). Yleensä ottaen tämä tarkoittaa, että hakijalla ei tulisi olla pitkäaikaissairauksia, etenkään sellaisia, jotka vaativat jatkuvaa tai säännöllistä lääkitystä tai säännöllistä seurantaa.
-
Ei näkyviä tatuointeja, lävistyksiä tai hammaskoruja