1. CRJ200 on kapearunkoinen lähilentojen suihkumoottorikone 50 matkustajalle. Ensimmäinen mallin kone otettiin kaupalliseen käyttöön vuonna 1996, ja tuotanto jatkui vuoteen 2006 asti. Helsinki-Vantaalla CRJ200:lla lentää Belavia Belarussian Airlines.
2. CRJ on lyhenne konemallin suunnitteluprojektin nimestä. Canadair Regional Jet viittaa kanadalaiseen Canadair-lentokonevalmistajaan, josta tuli osa Bombardier-yhtiötä vuonna 1986. CRJ-sarjan myötä Kanadasta tuli merkittävä matkustajakoneiden valmistusmaa.
3. CRJ200 suunniteltiin toimivaksi ja käytössä tehokkaaksi konemalliksi kasvaville lähilentojen markkinoille. Pienempi konekoko mahdollisti laskeutumiset useimmille paikallisille kentille.
4. Bombardier CRJ200 on lähes identtinen edeltäjänsä CRJ100:an kanssa, mutta siinä on tehokkaammat moottorit. Kaksi CF34-3B1-mallin suihkumoottoria toivat lisätehoa ja vähensivät polttoaineenkulutusta sekä mahdollistivat lentämisen korkeammalla ja nopeammin. Alun perin Yhdysvaltain ilmavoimien kehittämiä CF34-sarjan moottoreita pidetään yleisesti erittäin käyttövarmoina ja tehokkaina.
5. Tyypillisellä kokoonpanolla CRJ200:ssa on 50 matkustajapaikkaa. Matkustajatilojen mukavuudet suunniteltiin vastaaviksi kuin aikansa suuremmissa matkustajakoneissa. 2,53 metrin levyisessä ja 1,83 metrin korkuisessa matkustajatilassa on kaksi paikkaa käytävän molemmilla puolilla.
6. 2000-luvun ensimmäisinä vuosina Bombardierin kaupallisten lentokoneiden valmistus oli pitkään tappiollista, ja yhtiöllä oli tarvetta vähentää tuotantokulujaan. Vuonna 2006 CRJ200:n valmistus päätettiin lopettaa: yhtiön uudessa strategiassa priorisoitiin uudempaa ja suurempaa CRJ700:aa ja siitä kehitettyjä malleja.
Valtaosa CRJ200-koneista on kuitenkin yhä kaupallisessa käytössä. Monet lentoyhtiöt ovat modernisoineet laivastoaan ja pitäneet CRJ200-koneiden palvelutason ajanmukaisena jälkiasentamalla koneisiin uusimman teknologian mukaisia ratkaisuja.
Lähteet: Bombardier.com, Skybrary.aero, Wikipedia.com