Valaisinhuoltaja Petteri Hukka ruuvaa tottuneesti huoltoon tulleen kiitotievalaisimen metallisen kannen auki ja aloittaa sen tarkastuksen työpisteellään Finavian ilmailusähköyksikössä. Työpäivänsä aikana Hukka huoltaa jopa kymmeniä lentokentän valaisimia.
Huollettavaa riittää, sillä Helsinki-Vantaan lentoasemalla on yhteensä yli 10 000 erilaista lento- ja muuta henkilökuntaa ohjaavaa valaisinta. Kirkkaat keskilinjavalaisimet ohjaavat lentäjiä pysymään kiitotien keskellä, reunavalaisimet osoittavat kiitotien reunat ja lähestymisvalaisimet ohjaavat lentokentälle laskeutumista. Lisäksi lentoaseman asfalttiin on upotettu muitakin valaisintyyppejä, kuten kynnysvalaisimia ja kosketuskohtavalaisimia, jotka osaltaan ohjaavat lentoasemalla liikkumista.
Valaisimet takaavat ilmailun turvallisuuden: niiden avulla laskeudutaan hämärässä ja liikutaan asematasolla turvallisesti kaikissa sääolosuhteissa.
Valojen on oltava vesitiiviitä
Lentoaseman valaisimia on huollettava päivittäin ja niiden kuntoa tarkkaillaan vuorokauden ympäri. Epäkuntoon joutuneet tai tarkastusta vaativat valot irrotetaan paikaltaan, ja ne päätyvät valaisinhuoltajan työpajalle.
Useimmin Petteri Hukan työpöydälle tulevissa valaisimissa on sähkövikoja, pintavaurioita tai palaneita polttimoita. Viimeksi mainittuja tosin on aiempaa vähemmän, sillä Finavia on vaihtanut Helsinki-Vantaalla suuren osan kiitotievaloista ledeiksi, jotka ovat halogeenejä pitkäikäisempiä.
– Huoltoon tulevat valaisimet avataan, tutkitaan ja korjataan. Ne myös upotetaan aina veteen ja tarkistetaan paineilman avulla, vuotavatko ne jostain: valaisimien tulee olla vesitiiviitä, jotta elektroniikka pysyy niiden sisällä suojassa. Vettä kuitenkin kertyy valaisimiin aika ajoin, mikä on tavallinen vikojen syy. Myös kiitotien liukkaudentorjuntaan käytettävä asetaatti valuu ajoittain valaisimiin sisään ja aiheuttaa ongelmia, Hukka kertoo.
Kovat kelit haastavat kestävyyden
Lentokenttävalaisimien ledit ja halogeenit muistuttavat kaupassa myytäviä lamppuja, mutta niiden kuoret ovat raskasta tekoa, ja valaisimien kestävyys on testattu iskutestein. Silti kovat kelit haastavat kestävyyden: talvipakkaset hajottavat valaisimia ja lumiaurat rikkovat kiitotien pinnan uppovalaisimia. Vaikka metalliset kuvut on tehty kestämään suurimpienkin matkustajakoneiden paino, voivat lumiaurojen toistuvat kolahdukset olla niille liikaa. Välillä kiitoteiden reunavaloja yliajetaan talvisin, sillä niitä ei aina nähdä lumen alta.
– Välillä huoltaminen menee ylitöiksikin: jos valoja on pimeänä useampi peräkkäin, ne on korjattava lentoturvallisuuden vuoksi välittömästi.
Huolto on tarkkaa käsityötä
Valaisimien huoltaminen on tarkkaa käsityötä, ja siinä käytettävät työkalut ovat remontoijalle tuttuja: ruuvivääntimiä, pihtejä ja paineilmalaitteita. Työ vaatii erikoisosaamista, johon ei ole olemassa erillistä koulutusta, vaan se opitaan tekemällä.
Petteri Hukka aloitti lentokenttäuransa 1980-luvun lopulla Finavian varastolta, josta vaihtoi myöhemmin ilmailusähköön. Sähkön ja valaisimien parissa hän on ehtinyt työskennellä jo lähes 20 vuotta. Koska valaisimien määrä Helsinki-Vantaalla kasvaa koko ajan, ilmailusähkön ammattilaisilla riittää jatkossakin töitä.
Kun Hukan korjaama valaisin on valmis, ja hän merkitsee valaisimeen tussilla sen paikkatiedot ennen hyllylle siirtymistä. Vaikka kiitotien valot näyttävät maallikolle melko identtisiltä, on jokaisella valaisimella oma määrätty paikkansa. Tuhansien valojen meri on tarkan suunnittelun tulosta, sillä lentoturvallisuudessa mitään ei voi jättää sattuman varaan.
Lue lisää asematasotyöntekijä Antti Saastamoisen työstä
Turvallisuus ohjaa kaikkea mitä teemme - lue lisää vastuullisuudesta Finaviassa