Helsinki-Vantaalla on käynnissä lentoaseman historian suurin investointiohjelma. Sen tarkoituksena on kasvattaa lentoyhteyksiä Suomesta ja varmistaa Helsinki-Vantaan vahva kilpailuasema erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä.
– Laajennamme lentoasemaa, jotta voisimme palvella entistä paremmin kasvavia matkustajamääriä. Kaiken rakentamisen lähtökohtana on asiakastyytyväisyys. Haluamme, että matkustajat ja lentoyhtiöt kokevat lentoaseman sujuvaksi ja viihtyisäksi, lentoaseman asiakaskokemuksesta ja prosesseista vastaava johtaja Timo Järvelä Finaviasta sanoo.
Maagisen 20 miljoonan matkustajan rajan odotetaan rikkoutuvan Helsinki-Vantaalla jo kuluvan vuoden aikana – kaksi vuotta aiemmin, kuin alun perin oletettiin.
– Tavoitteemme on kasvaa yleistä markkinakasvua nopeammin, joten tilaa ja kapasiteettia on lisättävä. Laajennusten myötä voimme hyvinkin vielä nostaa nykyistä, hyvällä tasolla olevaa matkustajatyytyväisyyttä vieläkin korkeammalle tasolle.
Vuosi 2018 on rakentamisen aikaa
Mitä historiallisessa laajennushankkeessa sitten tapahtuu? Yksi laajennusosa on jo saatu valmiiksi aikataulussa ja budjetissa, kun eteläsiipi avattiin matkustajille viime heinäkuussa.
Kuluva vuosi 2018 on Helsinki-Vantaalla rakentamisen aikaa. Laajennusten eteen tehdään valtavasti töitä. Uudet tilat saadaan matkustajien käyttöön vuoden 2019 alkupuolella.
Rakennustyömaat sijaitsevat nyt alueella, missä ne eivät oikeastaan mitenkään vaikuta matkustajien liikkumiseen.
Vaikutuksia alkaa näkyä vuoden 2018 lopulla, kun terminaali 2:n uutta sisäänkäyntiä ja uusia lähtö- ja tulohalleja ryhdytään rakentamaan. Uusien liikenne- ja kulkujärjestelyjen suunnittelu on parhaillaan käynnissä.
Uusi keskusaukio ja länsisiipi käyttöön 2019
Vuoden 2019 alkuvuosi, kevät ja kesä ovat rakentamisen ohella käyttöönottojen aikaa. Silloin valmistuu non-Schengen-liikennettä palveleva Plaza, jonne sijoittuu elämyksellinen keskusaukio tapahtumineen ja palveluineen. Samalla avataan Aasian-vaihtomatkustajien turvatarkastus ja hieman myöhemmin rajatarkastuksen laajennusosa.
Kesään 2019 mennessä avataan myös länsisiiven ensimmäinen osa ja sen kuusi uutta laajarunkokoneille tarkoitettua lähtöporttia. Loput länsisiivestä ja laajarunkosilloista valmistuu vuoden 2019 lopulla.
– Laajennusten käyttöönotto on äärettömän tärkeä vaihe ja suuri ponnistus, joka vaatii tiivistä yhteistyötä Finavialta, alihankkijoilta, lentoyhtiöiltä ja huolintayrityksiltä. Vaiheistettu käyttöönotto antaa meille mahdollisuuden testata uusia tiloja ja toiminnallisuuksia ja varmistua turvallisuudesta ja sujuvuudesta, Järvelä sanoo.