Yhtiöiden verkkokaupoista ja Helsinki-Vantaan porttialueen myymälöistä ostettuja tuliaisia, lahja- ja ruokatavaroita ei pilotissa tarvinnut enää kuljettaa matkakohteeseen, vaan asiakas pystyi hakemaan ne lentoaseman noutopisteestä paluulennon jälkeen. Kokeilu päättyy lentoaseman myymälöistä ostettujen tuotteiden osalta 31.8., ja Alepa Kauppakassipalvelun osalta kokeilua jatketaan vuodenvaihteeseen saakka.
– Finavia on pitkään tehnyt työtä eri viranomaisten kanssa, jotta kätevä lentokenttäostosten noutopalvelu olisi mahdollista toteuttaa. Moni matkustaja ei halua kuljettaa kentältä ostettuja tavaroita lentokoneessa edestakaisin. Tämä on yksi niistä palveluista, joita asiakkaamme ovat viime vuosina kovasti toivoneet, sanoo Helsinki-Vantaan kaupallisista palveluista vastaava johtaja Elena Stenholm Finaviasta.
Stenholm on tyytyväinen, että Helsinki-Vantaan myymälät, Finnair ja Alepa lähtivät innolla mukaan kokeiluun ja olivat valmiita muuttamaan prosessejaan asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Noutopalvelu koski Helsinki-Vantaan porttialueen kauppoja, jotka myyvät verollisia tuotteita. Sen käyttö ei ollut mahdollista duty free ja tax free -kaupoista ostetuille tuotteille. Syynä on Suomen tulli- ja verolainsäädäntö.
Uudesta noutopisteestä pystyi noutamaan myös tuotteet, jotka on tilattu Helsinki-Vantaan Click & Collect sekä Finnairshop –verkkokaupoista tai Alepa Kauppakassi-verkkopalvelusta.
Näistä verkkokaupoista voivat tehdä ostoksia kaikki halukkaat. Noutopiste sijaitsi lentokentän juna-aseman sisäänkäynnin lähettyvillä ja oli avoinna vuorokauden ympäri. Alepa Kauppakassin noutopiste sijaitsee edelleen samalla paikalla.
Noutopalvelu oli maksutonta myymälätoimitusten ja Helsinki-Vantaan Click & Collect –verkkokaupan osalta. Finnairshop ja Alepa Kauppakassi perivät palvelumaksun.
Noutopistettä on käytetty sekä verkkokaupan tilausten noutamiseen että myymälästä ostettujen ostosten noutamiseen. Käyttömäärät ovat kuitenkin olleet alhaisia, mikä johti päätökseen kokeilun lopettamisesta.