Mistä on kyse?
Maailman lentokenttien jokaisella kiitotiellä on tunnus, jonka perusteella lentäjät tietävät laskeutuvansa oikealle kiitotielle ja oikeasta suunnasta. Tunnukset maalataan kiitotien päihin ja niitä käytetään lennonjohdon kanssa kommunikoidessa, opasteissa sekä kansainvälisissä tietojärjestelmissä.
Tunnus muodostuu kiitotien magneettisen suunnan mukaisen asteluvun perusteella ja kertoo kiitotien suunnan Maan magneettiseen pohjoisnapaan nähden.
Esimerkiksi Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n magneettinen suunta on noin 145 astetta. Luku pyöristetään lähimpään kymmenlukuun ja pyöristetystä luvusta pudotetaan nolla pois, josta saadaan tunnus 15.
Kiitotietä voidaan käyttää molemmista suunnista, joten tunnus sisältää myös vastakkaisen suunnan luvun, joka on 180 astetta suurempi. Kiitotie 2:n vastakkaisen suunnan luvuksi saadaan 15 + 18 = 33.
Tunnus on yhdistelmä näistä luvuista: 15/33. Jos lentokentällä on kaksi samansuuntaista kiitotietä, ne erotetaan vasen–oikea-tunnuksilla L ja R.
Miksi tunnus menee uusiksi?
Maapallon magneettinen pohjoisnapa siirtyy noin 60 kilometrin matkan vuodessa. Jos kiitotien magneettinen suunta pyöristyykin lähemmäksi toista kymmenlukua, kiitotien tunnukset täytyy ilmailun kansainvälisten sääntöjen nojalla vaihtaa uusiksi.
Vuonna 2018 tunnukset vaihtuivat esimerkiksi Geneven lentokentällä. Noin 100 opastaulua uusittiin, ja uusien tunnusten maalaamiseen kului 150 kiloa maalia.
Dwight D. Eisenhowerin lentoasema Wichitassa valmistautuu kolmen kiitoradan muutostöihin vuonna 2019. Urakan arvioidaan maksavan jopa satoja tuhansia dollareita.
Suomessakin muutoksia – mutta eri syistä
Suomen alueella eranto eli magneettinen deklinaatio muuttuu hyvin hitaasti, noin +0.1–0.2 astetta vuodessa. Siksi magneettisen pohjoisnavan liike aiheuttaa muutoksia kiitoteiden tunnuksiin erittäin harvoin.
Suomessa muutoksia tunnuksiin on sen sijaan tehty muista säännöistä johtuen.
– Kun Helsinki-Vantaalle tuli rinnakkainen kiitotie 2000-luvun alkupuolella, pääkiitotien tunnuksesta 04/22 tuli 04R/22L, ilmailun asiantuntija Jarmo Lumiaho Finaviasta kertoo.
– Vuonna 1972 muutoksia tunnuksiin tehtiin Jyväskylässä ja Maarianhaminassa. Tuolloin haluttiin estää suuntien sekoittuminen keskenään esimerkiksi tunnuksessa ”nollakaksi” ja ”kaksinolla”. Muutoksella haluttiin välttää kuulovirheestä syntyvä väärinkäsitys, jonka johdosta lentäjä yrittäisi lähestymistä kiitotielle väärästä suunnasta.
Näin Jyväskylässä kiitoteiden tunnukset 13/31 muuttuivat tunnuksiksi 12/30 ja Maarianhaminassa tunnukset 02/20 saivat muodon 03/21.
Lähteet: National Business Aviation Association, Finavian arkistot, Genève Aéroport, Associated Press
Tiedätkö, miten lentokoneelle määräytyy oikea kiitotie Helsinki-Vantaalla?