Miten lentokone pysyy ilmassa? Mitä lentolaukku sisältää? Entä jos lentäjä sairastuu tai kuolee kesken lennon?
Näihin ja moniin muihin lentoaiheisiin kysymyksiin vastaa Tapio on the Move – Lentopojan vlogi. Kyseessä on Helsingissä asuvan mutta Rovaniemeltä lähtöisin olevan Tapio Siivolan, 35, Youtube-kanava, jota hän tekee lentäjäntyönsä ohella.
Lentoaiheiden lisäksi Siivola on esitellyt videoblogissaan lukuisia matkakohteita maailmalta. Hän pyrkii myös vastaamaan katsojien kysymyksiin.
– Kysymyksiä ja toiveita riittää. Ihmiset tuntuvat haluavan tietää, mitä lentäjän työ oikeasti on, ja mitä erilaisten lennolla tapahtuvien tilanteiden taakse kätkeytyy, rento ja ulospäinsuuntautunut Siivola kertoo.
Jopa 600 lentoa vuodessa
Youtube-pilotin katsojia askarruttavat muun muassa, kuinka paljon laskeutumisia hoidetaan autopilotilla, ja mitä moottorin rikkoutuessa tapahtuu.
– Lentäjä hoitaa noin 99 prosenttia laskeutumisista, ja oman urani aikana kaikki yli 3000 laskeutumista on tehty käsin. Moottorihäiriön sattuessa lentäjät tekevät tarvittavat toimenpiteet, minkä jälkeen laskeudutaan lähimmälle kentälle. Lentokoneet on sertifioitu lentämään myös yhdellä moottorilla ongelmitta – jopa useita tunteja, Siivola kertoo.
Monet myös kysyvät, osaako perämies lentää.
– Kapteeni ja perämies ovat yhtä päteviä lentäjiä. Lennot lennetään puoliksi, eli normaalina neljän lennon päivänä kippari lentää esimerkiksi kaksi lentoa ja perämies toiset kaksi. Kapteenilla on kuitenkin kaikki vastuu, joten vaativimmissa olosuhteissa hän hoitaa yleensä lentoonlähdön ja laskeutumisen.
Myös Siivolan lentämien lentojen määrä yllättää monet: hän lentää noin 600 lentoa vuodessa.
Kameramainos innosti
Alun perin Siivolan tubetusinnostus sai alkunsa videokameramainoksesta vuonna 2013. Hän asui tuolloin Saksassa ja työskenteli Lufthansan lentäjänä.
Siivola hankki kameran ja alkoi kuvata sillä lomavideoita läheistensä nähtäväksi. Kului kuitenkin puolitoista vuotta, ennen kuin Siivola uskalsi puhua ensimmäisen kerran suoraan kameralle.
Vasta siirryttyään seuraavan työnantajan, CityJetin, leipiin lentämään SAS:n lentoja, hän alkoi kuvata lomavideoiden lisäksi myös lentäjän työtään.
– CityJet suhtautui kuvaamiseen erittäin positiivisesti. He näkivät, että videot ovat hyvää mainosta koko alalle. Kulissien taakse kurkistaminen vie alaa eteenpäin ja kenties saa ihmiset hakemaan yhtiöön töihin, Siivonen kertoo.
Lentotyö menee aina edelle
Videoiden kuvamateriaali syntyy työn ohessa. Siivola saattaa asettaa kameran imukupilla kiinni ohjaamon takaseinään ja kuvata ohjaamovalmisteluja, lentoon lähtöä, itse lentomatkaa ja koneen laskeutumista. Tai sitten hän voi kuvata itseään käsivaralta ja esitellä lentoaseman asematasoa tai terminaalia.
Työnantajan kanssa on sovittu tietyt reunaehdot kuvaamiselle. Selvää on, että työ menee aina videoblogin edelle.
– Olen monesti joutunut keskeyttämään kuvaamisen työkiireiden vuoksi. On ollut jotakin säätöä, ja kuvaaminen on jäänyt. Näistä epäonnistuneista tilanteista voisikin joskus koostaa oman videonsa! Siivola innostuu.
Parhaalla videolla lähes puoli miljoonaa katselua
Osassa videoista Siivola istuu kameran edessä ja kertoo lentämiseen liittyvistä asioista, kuten kännyköiden vaikutuksesta lentämiseen tai lentäjän ammatin huonoista puolista.
Monimutkaisimmat animaatiot vievät paljon aikaa: yksi minuutti valmista materiaalia voi vaatia jopa tunnin työn, joten kymmenen minuutin video voi viedä kymmenen tuntia. Työ kannattaa, sillä Siivolan kanavalla on jo 44 000 tilaajaa. Katselluinta vlogipostausta eli Lentäjän my day –videota on kerännyt jo lähes puoli miljoonaa katselukertaa!
– Tämä on aivan mahtava harrastus, joka on muuttunut näiden 2,5 vuoden aikana osittain jo työksi. Tavoitteenani on, että voisin jossain vaiheessa lentää osa-aikaisesti ja käyttää videoihin, sisältömarkkinointiin ja somekonsultointiin enemmän aikaa, osakeyhtiön toiminnalleen perustanut Siivola kertoo.
Yhteistyössä Finavian kanssa
Viime keväänä Finavia sai kunnian toteuttaa yhteistyössä Tapion kanssa neljän vlogin juttusarjan, missä Tapio pureutuu pintaa syvemmältä Helsinki-Vantaan operaatioihin ja prosesseihin aina talvikunnossapidosta lentokoneen kääntöön, matkustajapolkuihin, matkailuun lasten kanssa ja moneen muuhun mielenkiintoiseen yksityiskohtaan.
Vlogien positiivinen vastaanotto kirvoitti nopeasti keskustelut yhteistyön jatkamisesta, ja iloksemme voimme kertoa, että jatkoa seuraa vielä loppukesän ja alkusyksyn aikana – kannattaa siis pysyä Tapion kanavalla!
Tapion aikaisemmat videot yhteistyössä Finavian kanssa:
Lentostory: Helsinki-Vantaan talvikunnossapito
Kulissien takana Helsinki-Vantaan asematasolla
Vieraillaan Helsinki-Vantaan terminaalissa
Lentostory: Pienten lasten kanssa matkustaminen
Tutustu Tapio on the Move -kanavaan
Haluatko lentoemännäksi tai stuertiksi? Kokenut lentoemäntä kertoo, mitä työ oikeasti vaatii