Finavia operoi 21 suomalaista lentoasemaa ja tarjoaa sujuvat kansainväliset lentoyhteydet kansallisen lentoasemaverkostonsa kautta.
– Lentoasemayhtiönä meidän on pystyttävä luomaan Suomen kiitoteille kesäkelit myös keskelle talvea. Vastataksemme haasteeseen etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja tukemaan maailmanluokan snowhowosaamistamme, kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.
Runway Snowbot yhdistää showhow-osaamisen ja uusimmat tekniset ratkaisut
Viisi suomalaisyritystä, Valtra, Nokian Renkaat, Vammas (Fortbrand), Neste ja Finavia, ottivat vastaan haasteen, jonka tavoitteena oli luoda uusi konsepti lumen auraamisen optimoimiseksi.
– Ainutlaatuiseen yhteistyöhön kutsuttiin suomalaisia omien alojensa huippuasiantuntijoita, jotka tuntevat pohjoiset sääolosuhteet. Yhdessä valjastimme talvikunnossapidon tarpeisiin uusinta teknologiaa sekä tuotteita, joiden avulla kiitotiet voidaan tulevaisuudessa puhdistaa autonomisesti sekä turvallisesti, ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti mihin kellonaikaan vain, kertoo Hansson.
Konseptissa kiitoteiden optimoidut aurauskuviot ohjelmoidaan miehittämättömään, autonomiseen ja vähähiilistä biopolttoainetta käyttävään erikoistraktoriin, joka vetää tehokasta lumenaurauslaitteistoa ja jonka ajo-ominaisuudet varmistetaan ensiluokkaisilla renkailla.
Runway Snowbot -testi järjestettiin Euroopan unionin pohjoisimmalla lentoasemalla Ivalossa talvella 2018–2019. Aurauspilotti sujui kaikkien osallistuneiden yritysten näkökulmasta loistavasti. Runway Snowbot -projekti tuo tähän päivään pilkahduksen siitä, miten kiitoteiden auraaminen voidaan tulevaisuudessa toteuttaa. Onnistunut yhteisprojekti näyttää myös tietä uudenlaiselle ajattelulle.
Lisätiedot: http://www.runwaysnowbot.com/fi/
#runwaysnowbot