Tapio on the move -YouTube-kanavaa pyörittävä lentokapteeni Tapio Siivola lentää keskimäärin 600 lentoa vuodessa ja julkaisee viikoittain lentäjän arjesta kertovia videoita reilulle 50 000 tilaajalleen.
Pyysimme Siivolaa vastaamaan seitsemään lentämiseen liittyvään kysymykseen:
1. Voiko matkustajakone lentää yhdellä siivellä tai ylösalaisin?
”Lentokone ei pysy ilmassa vain yhdellä siivellä. Molemmat siivet ovat tarpeelliset, sillä nostovoima koneen kannatteluun syntyy tasaisesti kummastakin siivestä. Ylösalaisin lentäminen on teoriassa mahdollista. Matkustajakoneen suojausasetuksilla se olisi kankeaa ja turhaa, mutta periaatteessa kyllä mahdollista.”
2. Miksi lentokoneet lentävät 10 kilometrissä?
”10 kilometrin korkeudessa ilmatiheys pienenee, jolloin myös vastus vähenee ja kohteeseen pääsee samalla teholla nopeammin. Silloin lentokone kuluttaa toisin sanoen vähemmän polttoainetta, eli lentäminen on polttoainetaloudellisesti järkevintä.”
3. Mikä seuraavista aiheuttaa pahinta vauriota lentokoneelle: salamanisku, raekuuro vai lintuun törmääminen?
”Olen joskus lentänyt ukkosmyrskyssä, mutta salama ei ole vielä osunut kohdalle. Se on näistä kuitenkin pienin paha. Raekuurot ovat kurjia, jos ne rikkovat koneen tuulilasin tai pahentavat näkyvyyttä. Ne voivat aiheuttaa myös lommoja ja vaurioittaa lentokoneen aerodynaamisia ominaisuuksia. Linnuille käy koneeseen kopsahtaessaan huonosti – putsaamme koneesta sitten vain verijäljet, mutta vaarallisia ne eivät matkustajakoneelle ole.”
4. Voiko polttoaine loppua lennon aikana?
”Polttoainetta tankataan reiteille moninkertaisesti tarpeeseen nähden. Virallisesti polttoaineen tulee riittää lennettävän reitin A–B jälkeen vielä varakentälle C ja sieltä vielä puolen tunnin mittaiselle lennolle. Esimerkiksi Helsinki–Tukholma-reitille riittäisi 1 200 litraa polttoainetta, mutta koneeseen tankataan varmuuden vuoksi 4 000 litraa.”
5. Nukkuvatko lentäjät ohjaamossa?
”Pitkillä lennoilla saatetaan käyttää lentäjien omaa lepotilaa, ja joissain lentoyhtiöissä käytäntönä on toisen lentäjän lyhyet torkut lennon aikana. Euroopan sisäisillä lennoilla ollaan pääosin hereillä, koska ohjaamossa riittää paljon tekemistä. Ei siellä ehdi nukkumaan!”
6. Miksi lentokone tekee usein kierroksia ennen laskeutumista?
”Kaarramme aina vastatuuleen, sillä vastatuuli lyhentää koneen pysähtymiseen vaadittavaa matkaa. Lennonjohto päättää laskeutumisen suunnan ja laskeutuvien koneiden vuorovälin, ja heidän tavoitteenaan voi olla esimerkiksi saada 20 lentokonetta laskeutumaan tunnin aikana. Lentokoneet ikään kuin jonottavat laskeutumisvuoroa, ja myös siksi ne tekevät kierroksia ilmassa.”
7. Saako laskeutumiselle taputtaa?
”Aplodeeraus on vähitellen kuoleva kansanperinne nyt, kun lentämisen glamour on hiipunut ja ihmiset alkavat jo olla tottuneita matkustajia. Tiedän kyllä lentäjiä, joista tuntuu hassulta, että joku taputtaa omalle ammattitaidolle, kun siinä laskeutumisessa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Nykyään taputtamista kuulee melko harvoin, mutta itse pidän sitä sympaattisena eleenä. Saa taputtaa.”
Katso Tapion aiemmat videot yhteistyössä Finavian kanssa:
Lentostory: Helsinki-Vantaan talvikunnossapito
Kulissien takana Helsinki-Vantaan asematasolla