Sami Simola on lentoasemakonkari ja todellinen alan moniosaaja. Finavian asematasopalveluiden päällikkönä Helsinki-Vantaan lentoasemalla hän vastaa kaikesta asematason toiminnasta: lentokoneiden liikkuminen ja maaliikenne on sovitettava yhteen turvallisesti ja sujuvasti. Helsinki-Vantaan asematason laajuus vastaa suurin piirtein Helsingin keskustan aluetta.
Simolan yksikkö valvoo liikennettä, auttaa ja opastaa yli 4000 asematasolla työskentelevää ihmistä ja varmistaa, että liikenne ja muu asematason toiminta sujuu – vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä.
– Toinen puoli työtäni on lentoasemalla toimivien yritysten työntekijöiden koulutus, jotta he saavat ajoluvan ja voivat toimia asematasolla itsenäisesti. Samalla vastaan myös Helsinki-Vantaan liikelentoterminaalin pyörittämisestä, sen palvelukonseptin kehittämisestä sekä liike- ja yksityiskoneiden maahuolinnasta, Simola kertoo.
Jääkiekko vei mennessään, mutta veri veti takaisin lentokentälle
Simola aloitti työt Helsinki-Vantaalla ensimmäisen kerran yli 20 vuotta sitten. Hän on työskennellyt lentoasemalla monissa eri tehtävissä ja käväissyt välillä myös muualla töissä.
– Valmistuin matkailualan oppilaitoksesta hotelli- ja ravintola-alan esimieheksi. Opiskellessa ajattelin pyrkiväni hotellinjohtajaksi. Valmistuttuani vuonna 1998 tulin kuitenkin kaverin vinkistä lentoasemalle kausityöhön jäänpoistoon. Sen jälkeen olen työskennellyt liikelentokoneiden catering-palveluiden parissa, opastanut lentokoneita marshallerina follow me -auton ratissa sekä palvellut liikelentoterminaalin asiakkaita, Simola luettelee.
Välissä Simola toimi seitsemän vuotta jääkiekon Mestis-sarjassa pelaavan Kiekko-Vantaan toimitusjohtajana, mutta veri veti takaisin lentokentälle. Hän palasi Helsinki-Vantaalle marshaller-ryhmän esimieheksi ja sai lopulta pyöritettäväkseen myös liikelentoterminaalin. Nykyisessä toimenkuvassaan Simola on työskennellyt kahdeksan vuotta.
– Laaja tehtäväkierto on ollut hyväksi, sillä tässä työssä minulta toivotaan vastauksia monenlaisiin kysymyksiin. Kokemukseni ansiosta osaan useimmiten auttaa ainakin jotenkin. Minulla on esimerkiksi kokemusta melkein kaikista asematason ajoneuvoista. Olen ajanut matkatavaratrukkia, asematasobussia, jäänpoistoautoa, high loader -lastausajoneuvoa ja muita. Pidän yllä omia pätevyyksiäni ja lupiani, jotta voin tuurata ja auttaa henkilöstöä käytännön tehtävissä, Simola sanoo.
Palvelu on onnistunut, kun sitä ei edes huomaa
Simolan mielestä matkailualan koulutustaustasta on ollut hänelle hyötyä, sillä hän mieltää työnsä ennen kaikkea palveluksi. Etenkin Simolan vastuulla olevan liikelentoterminaalin asiakkaat ovat erityisen vaativia ja heidän tarpeensa joskus tavallisesta poikkeavia. Yksityislentokoneisiin saatetaan esimerkiksi toimittaa tuhansien eurojen arvoisia viinipulloja asiakkaan toiveesta.
– Asiakkaidemme eli matkustajien ja lentoyhtiöiden tyytyväisyys on kaikkein tärkeintä. Lentoyhtiöiden palvelemisessa tavoitteemme on, että lentokoneiden liikkuminen ja paikoitus asematasolla on mahdollisimman sujuvaa sekä ennen kaikkea turvallista. Haluamme, että matkustajat palaavat Helsinki-Vantaalle uudestaan. Matkustajan ei kuitenkaan kuulu kiinnittää huomiota meidän työhömme: olemme onnistuneet, kun hän ei edes huomaa kulkeneensa terminaalin läpi. Teemme yhteistyötä yksityiskoneiden miehistöjen ja esimerkiksi autokuljetus- ja concierge-palveluiden kanssa, jotta VIP-matkustajan ei tarvitse miettiä matkansa sujumista, Simola selittää.
– Parasta tässä työssä on monipuolisuus. Saan olla mukana monessa, eikä yksitoikkoisuus pääse vaivaamaan. Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittyessä työnikin muuttuu, ja kohtaan koko ajan uusia haasteita, Simola kehuu.
Lue, miten turvallisuudesta huolehditaan Helsinki-Vantaan asematasolla ympäri vuorokauden