Tero Santamanner tuntee lentoaseman kuljetuskaluston ja koneet läpikotaisin. Ennen Finavialle tuloa hän ennätti tehdä vuosikymmenen mittaisen työuran autojen parissa.
– Opiskelin ammattikorkeakoulussa auto- ja kuljetuspuolella, ja tein ylemmän amk-tutkinnon teknologiaosaamisen johtamisesta. Halusin edetä urallani ja kartoitin eri vaihtoehtoja myös Finavialla. Hain konekalustoasiantuntijan paikkaa, ja onnekseni sain sen, Santamanner kertoo.
Ilmailualalla asiaosaaminen korostuu ja kriteerit ovat korkealla
Konekalustoasiantuntijana Santamanner vastaa lentoaseman konekaluston hankinnoista ja elinkaaresta. Käytännössä se tarkoittaa vaikka sen selvittämistä, millainen lumilinko tai aurausauto on Finavian lentoasemille paras. Hän toimii myös konetyöryhmän puheenjohtajana ja työskentelee tiiviissä yhteistyössä yrityksen hankinnoista vastaavien henkilöiden kanssa. Työ on monipuolista ja kokonaisvaltaista.
– Roolissani korostuu asiaosaaminen: täytyy ymmärtää paljon koneista ja tekniikasta sekä niiden roolista muuttuvassa maailmassa. Pitää myös suhtautua kunnianhimoisesti ilmastotavoitteisiin ja uskaltaa ravistella vanhoja ajatustapoja. Mukautumiskyky, hyvät kommunikointitaidot ja pelisilmä ihmisten kanssa ovat yllättävän iso osa työtä.
Vaativuutta työhön tuovat ilmailualan tiukka regulaatio sekä se, että kaluston kriteerit ovat korkealla. Lentoasemalla hankittavien koneiden ja laitteiden tulee kestää pitkään ja mukautua moniin eri tehtäviin.
– Lähdemme siitä ajatuksesta, että kun jotain hankitaan, sen pitää kestää vähintään 20 vuotta. Pidämme laitteista hyvää huolta, mikä on osa vastuullisuutta. Huomioimme myös maailman ja työtehtävien muutoksen: ostamme sellaista, jolla pärjää tulevaisuudessakin.
30 tonnin painoinen lumilinko häikäisee vierailijat
Ilmailuun liittyvä poikkeuksellinen ja näyttävä kalustovalikoima on jokaisen tekniikkaintoilijan unelma. Tero Santamannerta viehättää työssään osaltaan juuri lentoaseman laitekanta, jolle ei löydy vertaista kenttäalueen ulkopuolelta.
– Oma suosikkini on iso lumilinko, joka painaa 30 tonnia ja on neljä metriä korkea. Kun joku vieras seisoo ensimmäistä kertaa sen vieressä, usein silmät muljahtavat päässä. On tosi nastaa olla näin erikoisen kaluston kanssa tekemisissä.
Eniten arjessa ilahduttavat kuitenkin työn merkityksellisyys ja kohtaamiset kentällä.
– Onnistumisen tunne työssä on aina mukavaa. Nautin siitä, kun pääsen käymään eri lentoasemilla ja näkemään käytännön työtä. Ja kun pääsee kentälle käyttäjien ja korjaajien pariin, ne ovat aina jotenkin ilahduttavia reissuja.