Laajennus tuo tehoa ja tyyliä
Helsinki-Vantaan lentoasemalle valmistuvan uuden terminaali 2:n suuri neliönmuotoinen lähtöaula sisältää kuusi erillistä lähtöaluetta.
– Lähtöalueita voisi kuvailla saarekkeiksi. Lähtöaulaan tultaessa niitä on kaksi kummallakin sivustalla. Loput kaksi saareketta löytyvät, kun kävelee kohti turvatarkastusta, esittelee Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman projektijohtaja Martti Nurminen.
Lähimpänä turvatarkastusta sijaitsevat lähtöaluesaarekkeet ovat läpikäveltäviä. Matkustaja jättää matkatavaransa ja kulkee saarekkeen läpi – lähtöselvitystiskien välistä – turvatarkastukseen. Matkatavarat siirtyvät hisseillä terminaalirakennuksen alemmille tasoille.
Yhteiskäyttöä ja muuntojoustavuutta
Terminaali 2:n lähtöaulaan tulee 86 lähtöselvitystiskiä ja -pistettä. Erikoismatkatavaroita varten on neljä pistettä, jotka sijaitsevat lähellä jokaista saareketta. Vaikka lähtöselvitystiskien ja -pisteiden määrä lisääntyy vain vähän nykyiseen nähden, niiden kapasiteetti ja joustavuus kasvavat huomattavasti.
– Toiminta yhdessä lähtöaulassa tarjoaa tilaisuuden lähtöselvitystiskien ja pisteiden tehokkaalle yhteiskäytölle. Muuntojoustavuus mahdollistaa toimintojen muokkaamisen jatkossa. Myös turvatarkastus tehostuu ja nopeutuu, kun otamme käyttöön uutta tekniikkaa, Nurminen toteaa.
Toiminnallisuuden lisäksi Nurminen kehuu lähtöaulan arkkitehtuuria.
– Terminaalin sisäänkäynnin massiivinen puulippa jatkuu sisällä puisena alakattona. Uskon, että siitä muodostuu yksi suomalaisen nykyarkkitehtuurin merkkipaaluista.
Enemmän ja pidempiä matkatavarahihnoja
Nykyään Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kolme erillistä matkatavaroiden luovutusaulaa, joita matkustajat käyttävät riippuen siitä, mistä he ovat tulossa. Uudessa terminaali 2:ssa on vain yksi matkatavara-aula, josta matkustajat noutavat matkavaransa. Ratkaisu tehostaa logistiikkaa – kuten myös muut matkatavara-aulaan sisältyvät uudistukset.
– Aulaan rakennetaan 11 matkatavarahihnaa. Niitä on siis enemmän kuin nykyisissä matkatavara-auloissa. Lisäksi hihnat ovat entistä pidempiä, Nurminen mainitsee.
Matkatavaroiden noukkimista helpottaa sekin, että osa matkatavarahihnoista toteutetaan uudella tavalla. Matkustajat pääsevät kävelemään niiden ympäri.
Uuden pysäköintilaitoksen aurinkopanelit tukevat vastuullisuustavoitteita
Terminaali 2:n laajennus etenee tällä hetkellä suunnitelmien mukaan. Parhaillaan asennetaan julkisivua kahdeksankerroksiseen pysäköintilaitokseen. Ulkoseinille tulee valtava määrä aurinkopaneleita, jotka tuottavat energiaa lentoasematoiminnoille ja tukevat Finavian ympäristötavoitteita.
Kehärataa kohti louhitaan vaakatunnelia, ja kehäradan yli rakennetaan matkustajia varten toista kävelysiltaa.
Terminaalin laajennusosassa tehdään runkotöitä. Uuden turvatarkastusalueen kohdalla vesikaton asennus on valmis. Myös terminaalin eteen tulevan rampin siltarakenne on työn alla.
– Rakennustyöt ovat nyt haittojen suhteen stabiilissa vaiheessa. Esimerkiksi tänä vuonna valmistuvan pysäköintilaitoksen ja nykyisen terminaalin välinen kulkuyhteys toimii jo viime vuonna käyttöön otettua väliaikaista reittiä pitkin, Nurminen kertoo.
Poikkeustilanteen kokemuksia hyödynnetään uuden suunnittelussa
Helsinki-Vantaan lentoaseman rakenteilla olevassa terminaalissa yhdistyvät tehokas toiminta ja tyylikäs toteutus – molemmat keskeisiä miellyttävän matkustajakokemuksen kannalta.
Covid-19-pandemia on ollut koko lentoasemayhteisölle täysin uusi tilanne, josta saatua kokemusta ja oppia siirretään lentoaseman arkeen. Saadut kokemukset otetaan huomioon myös uuden terminaalin toiminnoissa.
2/3 kokonaisuudesta jo valmiina
Kehitysohjelma käynnistyi vuonna 2013 ja sen on tarkoitus valmistua vuonna 2023. Työt ovat edenneet asetettujen aikataulu- ja kustannustavoitteiden mukaisesti, ja tähän mennessä tehtynä on 70 prosenttia kokonaisuudesta.
Jatkossa kehitysohjelmaa edistetään alkuperäissuunnitelman mukaisesti niin hyvin kuin poikkeustilanteessa on mahdollista, huomioiden käytettävissä olevat kokonaisresurssit sekä materiaalien saatavuus. Rakennusurakoille luotu sopimusrakenne sallii myös ohjelman keskeyttämisen tai muokkaamisen joustavasti tarvittaessa.
Kehitysohjelmaan ei käytetä verorahoja. Finavia ei ole vielä tehnyt viimeistä kehitysohjelmaan liittyvää lainasopimusta. Sitä työstetään tämän vuoden aikana.
Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta.