─ Olemme yhdessä allianssikumppaniemme kanssa hyödyntäneet uusinta teknologiaa Helsinki-Vantaan kehitysohjelman suunnitteluvaiheesta alkaen. Tietomallinnus on ollut keskeinen osa lentoaseman laajennuksen suunnittelua, vuorovaikutusta ja tilojen ja palvelujen käyttöönottoa, sanoo Finavian tekniikasta vastaava johtaja Henri Hansson.
Hansson kertoo, että Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmaan kuuluvassa terminaali 2:n laajennushankkeessa tietomallinnusta on hyödynnetty laajalti.
─Virtuaalisafarit ovat erinomainen esimerkki siitä, miten olemme tietomallinnusta hyödyntäneet. Virtuaalisten simulaatiokierrosten avulla otimme lentoasemalla toimivat yritykset ja niiden henkilöstön osaksi hankkeen suunnitteluun. Useat sadat ihmiset pääsivät tutustumaan tuleviin suunnitelmiin, tiloihin ja yksityiskohtiin sekä antamaan palautetta jo vuosia ennen kuin tilat valmistuivat, hän sanoo.
─ Finavia on hyödyntänyt tietomallinnusta jo vuodesta 2006 alkaen ja sitä on jatkettu läpi 10-vuotisen Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman. Terminaali 2:n laajennushankeen toteutuksessa tietomallinnusta ovat hyödyntäneet kaikki kehitysohjelman kumppanit, kertoo terminaalien suunnittelun ja tietomallinnuksen ohjauksesta vastaava Finavian suunnittelupäällikkö Kari Ristolainen.
Ristolaisen mukaan terminaali 2:n laajennus on ollut haastava niin laajuutensa ja kuin monimutkaisuutensakin vuoksi. Se on hybridihanke, jossa rakentaminen ja samanaikainen tilojen käyttö ja toimivuus on varmistettu huolellisella suunnittelulla ja tilapäisjärjestelyillä.
─ Helsinki-Vantaan lento- ja matkustajaliikenne on toiminut rinnakkain rakentamisen kanssa, minkä vuoksi erityistä huomiota on kiinnitetty turvallisuuteen, asiakaskokemukseen ja viestintään, Ristolainen toteaa.
Vuosittain järjestettävässä BIM Awards -kilpailussa palkitaan vaikuttavimmat tietomallipohjaiset rakennushankkeet, joissa käytetään Tekla-ohjelmistoja. Parhaimmat projektit lähetetään kansainväliseen Tekla Global BIM Awards -kilpailuun.
Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaan kuuluva terminaali 2:n laajennushanke arvioitiin parhaaksi niin asiantuntijaraadissa kuin yleisöäänestyksessäkin.
Tuomariston perusteluna voitolle olivat muun muassa onnistunut tietomallipohjainen yhteistyö projektiosapuolten välillä suunnittelunohjauksessa ja -koordinoinnissa sekä tietomallien hyödyntäminen menestyksekkäästi tuoteosavalmistuksessa.
Terminaali 2:n allianssiin kuuluvat Finavia, SRV, Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland Oy. Tietomallikoordinoinnista on vastannut Gravicon Oy. Vaihtoliikenteen kapasiteetin kasvattamisen projekteissa ovat tietomallein suunnittelua ja rakentamista edistäneet PES-Arkkitehdit, Sweco Rakennetekniikka, Granlund, Sitowise, Sipti ja Gravicon.
Lue lisää
Finavian virutaalisafarit
Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelma