– Olemme ylpeitä siitä, että uudistunut Helsinki-Vantaan lentoasema saa tunnustusta kansainvälisesti. Kyseinen palkinto on hieno saavutus, josta kiitämme monien tahojen hyvää yhteistyötä. Helsinki-Vantaan lentoasema on näyttävä käyntikortti koko Suomelle, Finavian tekninen johtaja Henri Hansson sanoo.
Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennus voitti teräspalkinnon Euroopan teräsrakenneyhdistysten kattojärjestön European Convention for Constructional Steelwork (ECCS) järjestämässä teräsrakenteiden suunnittelukilpailussa. Voittajan valitsi palkintolautakunta.
Helsinki-Vantaan terminaalilaajennus on voittanut aiemmin Vuoden teräsrakenne -palkinnon vuonna 2021.
Terminaalirakennuksen teräsrunko on toteutettu pääosin betonitäytteisin teräsliittopilarein ja -palkein. Poikkeuksen muodostaa uusi lähtöaula, jossa salmiakin muotoiset teräsliittopilarit kannattelevat jänneväliltään 48 metrin ristikkorakennetta.
Rakennuksen ulkopuolelle on tehty terärakenteinen ulokelippa, jonka jänneväli on maksimissaan 20 metriä. Palkkien kokonaispituus on noin 3,9 kilometriä ja muita teräsrunkorakenteita rakennuksessa on yhteensä noin 2400 tonnia. Rungon lisäksi terästä on käytetty paljon julkisivuissa ja täydentävissä rakenneosissa.
– Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen suunnitteleminen ja rakentaminen on ollut historiallinen projekti ja olemme Finaviassa todella ylpeitä näyttävästä lopputuloksesta, jossa näkyy suomalainen kädenjälki, Henri Hansson sanoo.
Terminaalilaajennus on osa Finavian mittavaa kehitysohjelmaa Helsinki-Vantaalla. Kehitysohjelma valmistuu syksyllä 2023.
Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen allianssikumppanit
- Rakennuttaja: Finavia Oyj
- Pääurakoitsija: SRV Rakennus Oy
- Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto ALA Oy
- Rakennesuunnittelu: Ramboll Finland Oy
- Teräsrakenteet: Peikko Finland Oy, Nordec Oy, Aulis Lundell Oy, Turun Pelti ja Eristys TPE
Lue myös
Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennukselle Vuoden teräsrakenne -palkinto