– Det är en stor utmärkelse för både Finavia och företagen i utvecklingsprogramalliansen och alla våra experter, säger Henri Hansson, Finavias Senior Vice President och ansvarig för Helsingfors-Vanda utvecklingsprogram.
Enligt Hansson har modern teknik och banbrytande datamodellering möjliggjort systematiska och målmedvetna framsteg i ett stort och utmanande projekt.
– När vi har kunnat modellera varje steg och detalj med datorer, har alla parter haft en gemensam uppfattning av målen och resultaten. Alla har samma data, vilket gör arbetet effektivt och förhindrar stora överraskningar.
Hansson tackar personalen på både Finavia och alliansens företag SRV, Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy och Ramboll Finland Oy samt Gravicon Oy, som svarat för samordningen av datamodeller, för deras suveräna expertis.
– Mer än 400 modeller gjordes av terminalutbyggnaden, vilket säger en hel del om projektets enorma omfattning. Det har varit mycket viktigt för Finavia att vara involverade i både utrymmes- och servicelösningar redan under konstruktions- och byggskedet, eftersom de färdiga utbyggnaderna måste fungera korrekt i en krävande flygplatsmiljö.
Finavias terminalutbyggnad vann datamodelleringstävlingen där 132 projekt deltog, inklusive vinnare av regionala Tekla BIM Awards från 37 länder. Detta är det första Tekla Global BIM-huvudpriset (Building Information Modelling) som delats ut till ett finländskt projekt. Terminalutbyggnaden vann också årets bästa offentliga utrymme kategorien.
I fjol vann terminalutbyggnaden vid Helsingfors-Vanda den regionala Tekla-tävlingen för Finland och Baltikum. Den globala Tekla BIM Awards, som terminalutbyggnaden nu vann, ordnas vartannat år och deltagarna är de vinnande projekten i de regionala tävlingarna.
Företagen som hör till Terminal 2-alliansen är Finavia, SRV, Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP och Ramboll Finland.