– Hela vårt utvecklingsprogram har syftat till att göra Helsingfors-Vanda flygplats tjänster och resekomfort världsledande. Vi har investerat inte bara i att effektivisera transittrafiken, utan även i att utveckla kundupplevelsen på ett övergripande plan. Att öppna en ny, avancerad säkerhetskontroll och överföra flygningar under ett tak är en viktig del av vår förnyelse av tjänster, säger Henri Hansson, direktör för teknik, säkerhet och ansvar på Finavia.
Elektronik och vätskepåsar kan lämnas i handbagaget
Som en del av utvecklingsprogrammet för Helsingfors-Vanda flygplats har Finavia skaffat avancerad teknik för flygplatsens nya säkerhetskontroll. Tack vare den nya genomlysnings- och vätskeanalysutrustningen behöver passagerarna inte längre ta ut elektronik och vätskepåsar ur sitt handbagage.
– Ny teknik för säkerhetskontroller på Helsingfors-Vanda möjliggör att till exempel bärbara datorer, telefoner eller stora systemkameror inte längre behöver tas ut ur handbagaget. Även plastpåsar, där vätskeförpackningar som innehåller mindre än hundra milliliter vätska ska förvaras, får finnas kvar i handbagaget, säger Hansson.
Tjänsten för säkerhetskontroll kommer att vara snabbare än förr eftersom kapaciteten fördubblas. Resandet påskyndas också av den nya automatlinjen. I den nya säkerhetskontrollens öppna utrymmen kan passagerarna förbereda sig och packa sitt bagage i lugn och ro.
– På Finavia har vi satsat på testning av utrustning och verksamhetssätt samt i utbildning av säkerhetskontrollanter. Reseupplevelsen har också uppmärksammats redan i planeringsskedet. Till exempel är säkerhetskontrollen blå, eftersom den blå färgen enligt studier minskar stressnivån, säger Hansson.
Samtidigt har Helsingfors-Vanda flygplats också gammal utrustning i bruk, varför elektronik och vätskepåsar måste tas ur väskan på vissa linjer. Emellertid är det en övergångsperiod under vilken Finavias personal, säkerhetskontrollanter och skyltar vägleder passagerarna att göra rätt.
Den nya säkerhetskontrolltekniken är för närvarande endast i bruk på större flygplatser i Europa och i USA. Passageraren kan stöta på olika säkerhetskontroller i olika skeden av sin resa, så det är bra att förbereda sig inför olika modeller och följa flygplatsspecifika instruktioner.
Terminal 2 och terminal 1 blir historia: Flyg till och från Helsingfors-Vanda bedrivs via en terminal
– Vi koncentrerar alla incheckningar och bagageöverlåtelser till den nya terminalutvidgningen som öppnades i december förra året och under dess fantastiska trätak. Det blir enkelt och smidigt att resa. Man behöver inte längre tänka på vilken terminal man ska avgå från eller anlända till. Detta underlättar också för mottagare och ledsagare, säger Ulla Lettijeff, flygplatschef för Helsingfors-Vanda från Finavia.
Övergången till de nya lokalerna sker i två etapper under våren och sommaren. Under den första etappen, 21.3–23.5.2022, kommer den nya avgångshallen i utbyggnaden att vara öppen för flygbolag som trafikerar till terminal 2, såsom Finnair, Air Baltic och British Airways.
– Den 24 maj öppnar vi en direkt passage från säkerhetskontrollen till det förnyade gateområdet. Ett rymligt avgångsgateområde med nya butiker och ett café öppnas för passagerarna. Avståndet från terminalens huvuddörr till närmaste avgångsgate är knappt 200 meter. Avståndet är ganska kort jämfört med många andra flygplatser i världen, säger Lettijeff.
Den andra etappen inleds den 1 juni när flygbolag såsom Norwegian, Lufthansa och SAS som trafikerar till terminal 1, flyttar sin verksamhet till de nya avgångs- och ankomsthallarna. Senast den 30 juni övergår Helsingfors-Vanda flygplats till en verksamhetsmodell med en enda terminal. Incheckningsområdet, säkerhetskontrollen och bagageöverlämning vid avgång stängs i terminal 1.
Under övergångsperioden ombeds passagerarna att följa Finavias information och kontrollera reseinstruktionerna på webbplatsen innan de anländer till flygplatsen.
Lettijeff säger att nu är ett bra tillfälle att förverkliga den historiska förändringen.
– Helsingfors-Vanda fyller 70 år i år och för att hedra detta kan vi vända blad mot flygplatsens framtid. Jag tror att vi kan betjäna passagerarna och flygbolagen på ett mer bekvämt och enkelt sätt.