– Hundratals elektriska taxibilar besöker Helsingfors-Vanda flygplats varje dag, och antalet växer. Vi är glada att vi i samarbete med Plugit kan erbjuda taxibilar som är verksamma på flygplatsen ett eget laddningsområde med ett centralt läge. Vi tror att den nya laddstationen kommer att tas emot väl, säger Jukka Isomäki, Finavias ansvariga direktör för parkerings- och marktrafiktjänster på Helsingfors-Vanda.
Laddningsfältets totala effekt är betydande, cirka fyra megawatt, vilket gör att laddaren kan ge en laddningseffekt på minst 90 kW även om alla laddningsplatser används samtidigt. Plugit säger i sitt pressmeddelande att klockan 17 på öppningsdagen, måndagen den 15.1.2024, hade 28 taxibilar redan laddat i området. Under den tiden laddades bilarna med totalt 870 kWh.
Taxibilar behöver ett eget laddningsområde
Laddningsområdet som nu öppnades betjänar taxitrafiken i hela huvudstadsregionen och erbjuder en unik möjlighet för taxiförare och taxitjänsteoperatörer. Taxiföretag som kör med elfordon har redan önskat ett laddningsområde dedikerat till yrkestrafik, där strömmen inte tar slut. Helheten som implementeras i området är Plugits investering, och företaget ansvarar också för områdets kontinuerliga drift. Helheten har genomförts med den högeffektiva laddningsutrustningen Plugit HUBE, som är speciellt utformad för implementeringar som kräver driftsäkerhet och hög effekt.
Det nya området med 40 laddningsplatser kommer också att förkorta laddningsköerna i närliggande områden, eftersom taxibilar kommer att kunna koncentrera sin laddning på Helsingfors-Vanda istället för offentliga laddningsplatser som är öppna för alla bilister.
Finlands största och mest trafikerade taxiladdningfält bidrar till tillväxten av elektronisk trafik
Laddning sker genom att registrera sig i Plugit APP-laddningsappen, och man kan också beställa en laddningstagg för sig själv via appen.
– Taxibilarna blir elektriska, och det i kombination med de betydande passagerarvolymerna i flygplatsens taxitrafik kräver en effektiv laddningsinfrastruktur i närområdet. Baserat på dess effekt, läge och antal laddningsplatser är Plugits lösning idealisk för flygplatsens yrkestrafik, säger Jarkko Martelius, VD för Taxi Point Oy, som ansvarar för logistiken av flygplatsens taxitrafik.
Laddningsområdets effektplanering gör det möjligt att senare utvidga området till att betjäna upp till hundra eldrivna taxibilar samtidigt.
– Tack vare fältets storlek och den dynamiska fördelningen av totaleffekten kan vi garantera att det finns tillräckligt med effekt för alla. Förare behöver inte vara rädda för att behöva köa till laddaren, och de behöver inte heller vänta i onödan på grund av för långsam laddningseffekt. Vi tar senare i bruk ett bokningssystem och utvidgar laddningsfältet efter behov. Dessutom kommer vi i framtiden att beakta fjärrtrafikens elbussar, säger Tuomas Mäkelä från Plugit.