Nyt alkava neljäs vaihe koskee terminaali 2:n laajentamista ja modernisointia. Lentoasemalle rakennetaan muun muassa täysin uudistuneet lähtöselvitys- ja turvatarkastustilat sekä matkatavaroiden luovutustilat. Lisäksi perustetaan multimodaali matkakeskus, jonka tavoitteena on parantaa lentoaseman ja julkisen liikenteen yhdistymistä.
- Lentoasemien rahoittaminen keskeisinä liikennekeskuksina, hubeina, on liiketoimintamme ydintä, kertoo KfW IPEX-Bankin infrastruktuuri-sektorista vastaava hallintoneuvoston jäsen Andreas Ufer.
- Osallistumalla rahoittamiseen vahvistamme Helsinki-Vantaan lentoaseman kasvu- ja innovaatiopotentiaalia. Alueella on merkittävää potentiaalia muillakin markkinoilla. Näemme itsemme ongelmanratkaisijana ja infrastruktuuriin erikoistuneena sijoittajana myös Pohjois-Euroopassa, hän jatkaa.
Finavian liiketoiminnan painopiste on kestävässä ja vastuullisessa toiminnassa. Yhtiön Ilmasto-ohjelman ansiosta Finavian lentoasemat ovat hiilineutraaleja. Ilmasto-ohjelma koostuu useista eri päästöjen vähentämiseen tähtäävistä toimenpiteistä. Tällaisia ovat esimerkiksi sataprosenttisesti uusiutuvan energian käyttämisestä sähkönkulutuksessa ja kenttäajoneuvojen polttoaineissa sekä ylipäätään energiatehokkuuden parantamisesta kaikessa toiminnassa.
- Olemme Pohjoismaiden parhaiten verkottunut lentoliikenteen keskus. Tavoitteenamme on tarjota eurooppalaisille ja aasialaisille matkustajille hyviä ja sujuvia yhteyksiä maailmanlaajuisesti. Me haluamme erottua tarjoamalla poikkeuksellisen hyvän asiakaskokemuksen ja toimimalla vastuullisesti Helsinki-Vantaalla ja alueellisilla lentoasemillamme, sanoo Finavian talousjohtaja Niclas Köhler.
Tällä sijoituksellaan KfW IPEX-Bank on asemoinut itsensä intrastruktuurin rahoittajaksi eurooppalaisilla markkinoilla osallistuen samanaikaisesti ympäristön ja ilmaston suojeluun.
Helsinki-Vantaan kehitysohjelma
Lähde: KfW IPEX-Bank lehdistötiedote 5.6.2019