– Att flyg till Finland skulle återvända till avgångsflygplatsen eller landa på en alternativ flygplats på grund av dåligt väder är ganska ovanligt. Enligt preliminära uppgifter avgick cirka 270 000 flyg från Finavias flygplatser eller landade på dem i fjol. Endast en liten del av dem skickades till alternativa flygfält på grund av dåligt väder, säger Henri Hansson, Finavias chef för teknik.
Förutom nordiska väderfenomen som snöstormar och isigt väder är åska, dimma och starka sidovindar utmanande väderförhållanden. Det här är situationer där luftfarkostens befälhavare, det vill säga flygplanets kapten, kan besluta att det inte är säkert att landa.
– Bland Finavias flygplatser har bland annat Helsingfors-Vanda, Tammerfors-Birkala och Åbo flygplatser definierats som alternativa flygplatser för flera flygbolag på grund av deras läge samt goda infrastruktur och tjänster. Helsingfors-Vanda landningsbana 3 tillhör den bästa klassen, CAT III, vilket gör det möjligt för flygplan att landa även under svåra förhållanden med dålig sikt.
När vädret är dåligt i Sverige, Estland eller Norge fungerar Finavias flygplatser som reservflygplatser. Det görs också oväntade mellanlandningar på våra flygplatser på grund av tekniska problem eller sjukdomar ombord, men dessa är inte heller särskilt vanliga.
Flygplatserna har sina egna termer för oväntade landningar. När ett flygplan återvänder till avgångsflygplatsen eller landar på en alternativ flygplats kallas det att ”dajverta". Det kommer från det engelska ordet divert. När ett flygplan gör en mellanlandning på grund av sjukdomsfall hos en passagerare eller ett tekniskt fel på planet används termerna ”medikal” (medical) och ”teknikal” (technical).
Inom flygtrafiken är allt noggrant planerat, säkrat och övat. Man förbereder sig för händelser som kan kännas oväntade. Flygplan får alternativa flygplatser redan före flygets avgång.
– Oavsett varför planet gör en mellanlandning eller vänder tillbaka är det en fråga om att säkerställa flygsäkerheten. Beslutet att landa på en alternativ flygplats fattas alltid av planets kapten. Hen bestämmer under vilka omständigheter planet landar och under vilka omständigheter det inte gör det, säger Hansson.
Läs även
Flygkapten Tapio Siivola och flygtrafikledningscentralens chef Karri Hannula beskriver utmanande väderförhållanden och deras inverkan på flygning i vår artikel: Så här påverkar åska, dimma, isigt väder och andra väderförhållanden flygning
På hösten 2021 skedde den största förändringen på 50 år när det gäller vinterunderhållet av Finavias flygplatser. Läs mer i vår artikel om vad det innebär att övergå till ett nytt sätt att fastställa landningsbanornas kondition